imrabev

El Muzaffer Daima

İTİKÂDÎ MEZHEPLER NELERDİR?

Görsel

İTİKÂDÎ MEZHEPLER

İtikâdla-inançla alâkalı mezhepler, Ehl-i Sünnet ve Ehl-i Bidat diye ikiye ayrılmaktadır.

Eşariye (sünni) ve Mâturidiye (sünni) mezhepleri birinci gruba; 
Hâriciler (bidat), Kaderiye (bidat), Cebriye (bidat), Vehhâbiye (bidat), Mûtezile (bidat), Şîa (bidat) ve Mücessime (bidat) ikinci gruba girmektedir.

Ehl-i Sünnet, Resûlüllah s.a.v. Efendimiz’in ve ashâbının yoluna bağlıdırlar. Onların izinde olmayı kendilerine düstur olarak seçmişlerdir. Bundan dolayı Ehl-i Sünnet veya kısaca Sünnîler adını almışlardır.

Ehl-i bidat ise, sünnetten çok kendi uydurmaları olan düşünce ve inançlara bağlanırlar. Bidat da kelime olarak sonradan uydurulan şey demektir.

Ehl-i Sünnet, âyet ve hadisleri kendi şahsî görüşlerine göre tevil ve tefsir etmez, Allah ve Resûlünün kastettikleri manaya uymaya çalışırlar.

Kısacası, Ehl-i Sünnette ibtida (değiştirmek) değil, ittiba (uymak) esastır. Yani dinde aslı olmayan yeni yeni şeyler icat etmek yerine; Allah’ın Resûlü s.a.v.’e uyma, tâbi olma ve onun ashâbının gittiği yolu tâkip etme yolunu seçmişlerdir.

Ehl-i Bidat ise, âyet ve hadisleri kendilerine göre tevil ve tefsir ederler.

Bâtınîler ve Mûtezile, âyetin zâhirini terk ederek başka manalar ararlar. Bu yüzden Ehl-i Hevâ diye isimlendirilmişlerdir.

Ehl-i Sünnet, Hâriciler ve Vehhâbiler gibi tamamen zâhire de bağlı değillerdir.

Nassları (ayetleri), öyle olur-olmaz şekilde tevil etmemekle beraber, nassların (ayetlerin) rûhuna ve özüne de ehemmiyet verirler. Yani zâhir-bâtın dengesini muhâfaza etmeye çalışırlar.

Hâricilerde olduğu gibi, bazı Ehl-i Bidat mezhepleri âyetlerin tamamını zâhirine göre değerlendirirler. Bunun için de, birçok noktada dalâlete düşerler. Bunlara Zâhirperest denir.

Ehl-i Sünnet, ümmetin bütünlüğüne, ittihat ve ittifâkına (birlik ve beraberliğine) büyük ehemmiyet atfederler. Tefrîkaya (ayrılığa) karşı çıkarlar. Müslüman’ım diyen herkesi Müslüman kabul etmek taraftarıdırlar.

Buna mukabil, Eh-i Bidat mezheplerinin büyük bir kısmı, kendi mezhebinde olmayanları Müslüman kabul etmez; küfürle itham eder. Bu yüzden, Ehl-i Firkat diye de isimlendirilirler.

MEKTUBAT-I İMAM-I RABBANİ

 

About these ads

Single Post Navigation

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: